Că tot e nebunia cu Uber şi fiecare o ţine pe a lui, noi o ţinem pe a noastră. Cât timp lucrurile curg în direcţia business-ului one to one fără intermediari şi taxe inutile care să valideze utilitatea unui serviciu, suntem pro. Pro orice serviciu de car pooling, ride sharing şi aici ne oprim cu obrăznicia. Este de fapt alternativa la celebrul serviciu de taximetrie care le impune operatorilor nişte licenţe şi atestate, şi costuri suplimentare pentru practicarea meseriei. De ce o fi nevoie de ele … stăm să ne întrebăm. Sau dacă tot le plăteşti, măcar să garantezi ca autoritate care le eliberează că acele servicii sunt perfecte.
În speţă, că ai maşini curate zilnic, miros frumos în maşină de new car sau portocală cu mango şi nu cu transpiraţie, postul de radio pe care ţi-l doreşti şi nu nebuniile lu’ Salam şi nici un nor de fum ca la bodegă. Plus că nu mai vrem să plătim acei 10 lei pentru oricât ar costa o cursă până în 10 lei. Sigur că nimeni nu te obligă, dar nici nu vrei să ieşi din taxiul galben blestemat 3 vieţi şi ziua în curs cu tot cu familie la pachet.
Acum, e drept că şi alte ţări civilizate (aici intră chiar şi Italia) au pus sau încearcă să pună capac tuturor acestor servicii de ride-sharing (un fel de împărţeală a maşinii), dar avem siguranţa că şi acolo se menţin nişte relaţii “apropiate” între guvernele protecţioniste şi transportatorii clasici. Poate numai în Danemarca, unde grija pentru populaţie e extremă, să fie o problemă reală pentru soarta pasagerilor.
Iată că şi Volkswagen o să vină cu un serviciu similar, cu tot cu propriile maşini. Se numeşte MOIA şi nu credem că a fost vreun român printre copywriterii de la agenţia lui VW când a ales numele. Maşina Volkswagen este electrică, are 6 locuri şi dotări high-tech pentru paageri. Autonomia e de 300 de kilometri, iar bateria se reîncarcă la 80% din capacitatea totală în 30 de minute.
Serviciul cu tot cu maşina de serie (pentru că asta e un concept până azi) se va lansa în Hamburg, la sfârşitul anului care vine. Obiectivul e ca până în 2025, maşina asta cu 6 locuri să înlocuiască în traficul European şi în cel american 1 milion de maşini pe care lumea le foloseşte pentru transportul individual.
În Hamburg, MOIA începe cu 200 de maşini şi va ajunge la 1.000 în anii 2019-2020.
Serviciul va funcţiona asemenea aplicaţiilor mobile care există deja în piaţă. Softul va avea algoritmi care grupează călătoriile în funcţie de destinaţiile pasagerilor. Asta e şi diferenţa mare, că MOIA este un serviciu de ride-sharing pentru transport colectiv, nu individual.
Ole Harms, CEO şi Robert Henrich, COO, susţin aceste lucruri.
Autor Alexandru Banu